REKLAMACJE
Tryb i zasady wnoszenia i rozpatrywania skarg i reklamacji Klientów
Klient Banku Spółdzielczego w Środzie Śląskiej zwanego dalej Bankiem, ma możliwość złożenia reklamacji, czyli wystąpienia zawierającego zastrzeżenia dotyczące świadczonych usług lub działalności Banku, a Bank ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji według poniższych zasad:
- W celu umożliwienia Bankowi rzetelnego rozpatrzenia reklamacji, Klient powinien zgłosić reklamację niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia.
Reklamacja – każde wystąpienie wyrażone pisemnie lub ustnie otrzymane od Klienta lub osób działających w jego imieniu skierowane do Banku, zawierające zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez Bank;
- Bank rozpatruje reklamacje złożone przez Klientów Banku lub osoby działające w ich imieniu:
- w przypadku Klientów indywidualnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 13 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów konsumenckich w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia,
- transakcji na instrumentach finansowych w terminie nie późniejszym niż 6 lat od dnia zaistnienia zdarzenia,
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia;
- w przypadku Klientów instytucjonalnych w zakresie:
- transakcji płatniczych w terminie nie późniejszym niż 1 miesiąc od dnia zaistnienia zdarzenia,
- kredytów w terminie nie późniejszym niż 3 lata od dnia zaistnienia zdarzenia,
- roszczeń związanych z prowadzonym rachunkiem bankowym oraz pozostałych typów reklamacji w terminie nie późniejszym niż 2 lata od dnia zaistnienia zdarzenia.
- imię i nazwisko lub nazwę klienta;
- adres korespondencyjny;
- dokładny opis zdarzenia lub przedmiotu zastrzeżeń klienta;
- oczekiwany przez klienta stan po rozpatrzeniu zastrzeżeń;
- własnoręczny podpis klienta.
- Treść reklamacji pisemnej klienta powinna zawierać:
Klient powinien dołączyć wszelkie dokumenty związane z przedmiotem sprawy. Bank może zwrócić się do Klienta o uzupełnienie dokumentacji zgłaszanej reklamacji, w przypadku w którym uzupełnienie dokumentów warunkuje rozpatrzeniem reklamacji.
- Reklamacje dotyczące transakcji dokonanych kartami płatniczymi winny być składane na obowiązującym w Banku formularzu, dostępnym na stronie internetowej Banku lub w jednostkach organizacyjnych.
- Klient może składać reklamacje w Centrali Banku, Oddziałach i Punktach Obsługi Klienta w następujących formach:
- pisemnej – listownej, papierowej, telefaksowej lub elektronicznej (mail, za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej);
- ustnej – w rozmowie bezpośredniej z pracownikiem przyjmującym reklamację – osobiście lub telefonicznie.
- Dane teleadresowe jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust.5 dostępne są na stronie internetowej Banku.
- Bieg terminu rozpatrzenia reklamacji rozpoczyna się w dniu jej wpływu do Banku.
- Klient może składać reklamację przez pełnomocnika dysponującego pełnomocnictwem posiadającym zwykłą formę pisemną, chyba że istnieją szczególne uwarunkowania faktyczne wskazujące na konieczność zachowania innej formy szczególnej, o czym klient jest informowany na etapie zawarcia umowy.
- Reklamacja przekazana do Banku jest rozpatrywana w sposób zapewniający wydanie niezależnego i obiektywnego rozstrzygnięcia zastrzeżenia w niej zawartego.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamację w terminie:
- 15 dni roboczych od daty jej otrzymania dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej;
- 30 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania dla reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
W uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ww. terminy rozpatrzenia reklamacji nie mogą zostać dotrzymane, Bank przed upływem tego terminu, informuje Klienta o przyczynie opóźnienia ze wskazaniem okoliczności, które muszą zostać ustalone oraz przewidywanego termin udzielenia odpowiedzi.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 10. termin rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi przez Bank nie może być dłuższy niż:
- 35 dni roboczych dla reklamacji, związanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej, w szczególności reklamacji kartowych rozpatrywanych przy udziale Visa lub MasterCard;
- 60 dni kalendarzowych od daty otrzymania reklamacji niezwiązanej z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty płatniczej.
- Zarządu Banku w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiedzi na reklamację;
- zwrócenia się do Miejskiego Rzecznika Konsumenta lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta);
- zwrócenia się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, działającego przy Związku Banków Polskich w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu (przysługuje Klientowi posiadającemu status konsumenta) w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, dostępnym na stronie internetowej Związku Banków Polskich (www.zbp.pl);
- wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Finansowego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną);
- wystąpienia do Rzecznika Finansowego o przeprowadzenie postępowania polubownego na zasadach określonych w Ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (w przypadku Klienta będącego osobą fizyczną)
- wystąpienia z powództwem do Sądu Powszechnego.
- W przypadku, w którym reklamacja nie zawiera wszystkich niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji informacji/dokumentów, Bank informuje klienta o konieczności uzupełnienia zgłoszenia. W takim przypadku, termin o którym mowa w ust. 10 biegnie od daty dostarczenia do Banku wszystkich niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji informacji/dokumentów.
- Dostarczone przez klienta dodatkowe informacje/dokumenty dotyczące reklamacji zostają niezwłocznie dołączone do reklamacji.
- W przypadku braku odpowiedzi ze strony Banku w ciągu 30 dni od otrzymania przez Bank reklamacji lub brak przedstawienia uzasadnienia przekroczenia terminu na udzielenie odpowiedzi na zgłoszenie, wskazanego w ust. 10, reklamację uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wolą Klienta.
- Zasad opisanych w ust. 14 nie stosuje się do reklamacji złożonych przez klientów instytucjonalnych za wyjątkiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych i rolników.
- Bank udziela odpowiedzi na reklamacje w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty z potwierdzeniem odbioru lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji), bądź w innej formie uzgodnionej z klientem z zastrzeżeniem, że udzielenie odpowiedzi na reklamację w wybranej formie nie może powodować wystąpienia ryzyka ujawnienia tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym. W przypadku reklamacji dotyczącej transakcji kartowej dopuszcza się odpowiedź ustną, w tym telefoniczną.
- Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie reklamacji.
- Klient ma prawo do złożenia odwołania od decyzji Banku do:
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy ul. Pięknej 20, 00-549 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Komisja Nadzoru Finansowego, Plac Powstańców Warszawy 1, skr. poczt. 419, 00-950 Warszawa 1.